06 iunie 2011

Tort cu ciocolata si caramel

Unii dintre voi stiti ca saptamana trecuta a fost ziua mea si am hotarat sa marchez aceasta venerabila varsta (pe care nu v-o spun  >:) ) cu un tort absolut si in mod egoist DOAR PE GUSTUL MEU. Ce inseamna asta? Ciocolata, ciocolata si iarasi ciocolata :) completata de nitel caramel si rom. 
  Va marturisesc ca pana am ajuns la combinatia asta finala am googalit si rasfoit timp de o saptamana, am luat notite, m-am gandit si razgandit pana s-a simtit miros de creier incins :)) . 

Si uitati numa' ce a iesit in final:
Sa va mai spun si ca este primul tort pe care l-am facut in viata mea de gospodina? :D 

Dar mai bine sa las "modestia" deoparte si sa trec la ingrediente.

Pentru blat aveti nevoie de :
200 g ciocolata amaruie
200 g unt
75 ml lapte
300 g zahar nerafinat (sau brun)
3 oua
125 ml cafea preparata
25 g cacao
175 g faina
1 lingurita praf de copt
1 varf de cutit bicarbonat de sodiu

In primul rand incingem cuptorul si pregatim forma de tort (o ungem cu unt sau o tapetam cu hartie de copt).
Intr-o craticioara adaugam ciocolata rupta in bucatele, untul taiat cubulete si cafeaua preparata.
Punem vasul pe foc mic si amestecam continuu pana se topeste ciocolata, fara sa fiarba.
Separat, intr-un vas adanc, mixam ouale cu zaharul pana obtinem o crema spumoasa. Adaugam laptele si compozitia de ciocolata, mixand la viteza mica.

Faina o amestecam cu cacaua, praful de copt si bicarbonatul nestins. Renuntam la mixer si cu ajutorul unui tel incorporam amestecul de faina la cel de oua si ciocolata, prin miscari usoare de jos in sus.

Vom obtine un aluat moale spre lichid, asa ca sa nu va speriati si sa nu mai adaugati faina.

Punem compozitia in forma pregatita si il bagam la cuptor cam o ora si un sfert spre o ora jumatate, depinde de cuptor. Il incercati cu o scobitoare ca sa stiti cand este gata. Il lasati in forma sa se raceasca si apoi il scoateti frumusel.
Il taiati in 3 cu un cutit lung si bine ascutit. Se taie cam greut pentru ca are o consistenta umeda si este fragil, insa va garantez ca este gustos si puternic ciocolatos.

Pentru ganache de ciocolata:
200 g ciocolata amaruie
200 ml frisca lichida (eu am folosit smantana pentru frisca de la Dorna neindulcita, asa ca am adaugat o lingura de zahar)

Intr-un vas se adauga frisca si ciocolata rupta in bucatele si se pun pe foc la bain-marie.

 Se amesteca incontinuu pana se omogenizeaza si devine o crema fina fara bucati de ciocolata. O lasam sa se raceasca si o bagam la frigider unde se lasa cateva ore (eu am lasat-o peste noapte). Dupa acest interval se scoate si se mixeaza la viteza mare pana devine ca o spuma.
Pentru crema de caramel:
10 linguri de zahar
200 ml lapte
250 ml frisca (sau mai putin, vedeti imediat de ce)
3 oua
1 lingura amidon

Cele 10 linguri de zahar se topesc intr-o craticioara la foc mic pana capata o culoare maronie. Aveti grija sa nu-l ardeti ca se amaraste.

Adaugati apoi laptele fierbinte, cate putin, ca la inceput o sa faca spume.
Galbenusurile se amesteca bine cu amidonul, sa nu faca cocoloase (scuzati cacofonia :D ).
Se adauga siropul de zahar ars fierbinte peste galbenusuri si se pune pe foc mic amestecand mereu pana se ingroasa ca o smantana.
 
La final, cand crema caramel s-a racit adaugati frisca batuta dupa gust (adica pana considerati ca este suficient de gustoasa si pufoasa).


Pentru sirop ingredientele au cam fost din ochi. In mare, am topit vreo 2 linguri de zahar, le-am stins cu un pahar de apa, am adaugat esenta de rom... si gata.
Am insiropat blatul doar putin cu o pensula ca este el suficient de umed.


Pentru glazura:
200 g ciocolata (cu lapte am folosit eu)
150 ml frisca lichida
50 g unt

Frisca, ciocolata si untul se pun intr-un vas pe foc si se amesteca bine pana se topeste.
Atentie sa nu fiarba. O lasam putin sa se racoreasca inainte de a o folosi.



Sa trecem la asamblat. Pe un platou se pun fasii de hartie de copt, iar peste ele blatul. Asta este un truc pentru cei care nu au gratar (ca mine :D ) ca sa nu curga glazura pe platou.

Se insiropeaza putin cu pensula primul blat, se unge cu o cantitate generoasa de ganache si se acopera cu al doilea blat. Il insiropam si pe acesta si intidem crema caramel.
Urmeaza ultimul blat si glazura de ciocolata pe care o varsam in fir subtire incepand de la centrul tortului (puteti incerca o miscare circulara). Nu o atingeti cu nimic si nu mai adaugati un alt strat de glazura, daca vreti sa ramana frumoasa si lucioasa.
Sa nu va sperie procedeul, ca o sa vedeti cat este de usor. Glazura curge practic singura pe suprafata tortului.















Tragem usurel fasiile de hartie de pe platou si bagam tortul la rece sa se intareasca nitel glazura. Apoi putem purcede la ornat. Eu am folosit frunze din ciocolata alba, bezele si cirese, dar despre asta va povestesc altadata ca ne intindem prea mult.

Iata si feliuta de tort pentru voi cu dragoste si multimiri ca ma urmariti :) .

Surse de inspiratie: Laura LaurentiuAmaliaEdithciocolatos.ro.

8 comentarii:

  1. Asa primul tort cum e, arata delicios! Nu vrei sa vezi cum arata o prajitura facuta de mine :"> Mi-ai facut o poftaaaa

    RăspundeţiȘtergere
  2. :P multumesc Ruxandra! Daca ai stii ce frica mi-a fost ca o sa arat dezastruos :-SS . Asa ca orice compliment imi umple inima de placere :D

    RăspundeţiȘtergere
  3. La multi ani!, cu multa intarziere...acum am intrat pe blog si am vazut ;)Sanatoasa si fericita sa fii langa cei dragi si multumim pentru reteta...sigur o incerc, chiar daca ziua mea a cam trecut;)

    RăspundeţiȘtergere
  4. Multumesc Amitha :-* Niciodata nu este prea tarziu :) Sa ai spor si pofta la tortulet ca merita sa stii daca esti fan ciocolata.

    RăspundeţiȘtergere
  5. TE URĂSC! Eu vreau să slăbesc şi tu ce-mi faci cu pozele astea? Hai, că dacă vedeam doar reţera, mai era cum era, dar şi cu poze... Am udat tastatura! :-SS

    RăspundeţiȘtergere
  6. =)) =)) Cristina iti cer umil iertare! Dar v-am spus ca am decis sa fiu egoista ;) Poate ca vin si cu o reteta de tort dietetic, cine stie?

    RăspundeţiȘtergere
  7. eU AS VREA SA FOLOSESC crema caramel pe post de glazura,insa fara sa adaug frisca batuta.Oare ar merge?In interior as vrea sa pun doar ganache-ul..Asa vrea fetita mea cu caramel deasupra..

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din cate imi aduc eu aminte crema caramel era destul de consistenta, cred ca ar merge. Dar poti cauta pe net variante de glazura caramel. Aceasta e prea... crema :)

      Ștergere

Orice sugestie sau sfat este bine venit :)